Blog: Zonder brood

Sinds ik de Free Style Libre draag, een glucosemeter die door middel van scan meet in plaats van vingerprik, leer ik veel over wat mijn voeding doet met mijn glucosewaarden.

Zo ben ik erachter gekomen dat ik met het eten van een lunch die bestaat uit 3 plakken volkoren brood, na het eten een glucosepiek krijg van boven de 18 mmol/l. En als ik mijn insuline hoeveelheid hierop aanpas krijg ik na de piek een hypo. Wat bij mij helpt is 15 a 20 minuten (afhankelijk van mijn glucosewaarde van dat moment) voor het eten spuiten. Mijn pieken zijn dan minder hoog. Maar mijn glucose blijft schommelen bij het eten van brood. Dus eet ik sinds twee jaar bijna geen brood meer!

In het begin best lastig omdat ik gek op brood ben. Na mijn ontbijt met kwark, gebroken lijnzaad, haverzemelen, zonnebloem- en pompoenpitten, noten en vers fruit, eet ik in de middag salade met soms een plak roggebrood. Inmiddels heb ik al wat ervaring en word ik steeds creatiever in het maken van een lekkere snelle salade. In het begin vond ik het maken van een salade voor de lunch ingewikkeld. Maar nu heb ik standaard veel verschillende ingrediënten in mijn koelkast liggen zoals bijvoorbeeld geitenkaas, hüttenkäse, ei, makreel en hummus. Mijn groente la ligt vol met avocado, paprika, spinazie, biet, tomaat, komkommer, olijven en kappertjes. Zo is het maken van een salade eigenlijk best makkelijk, super lekker en gezond. En mijn glucosewaardes zijn nog nooit zo stabiel geweest. Als ik samen met mijn man en kinderen lunch, dan eten ze allemaal graag mee van mijn salade.

Share This